4. časť - Srbsko (4/4)

Novi Sad - Sremski Karlovci - Slankamen - Beograd (96 km)

Ako nultý kilometer v časti č. 4 zoberieme R940 na začiatku Petrovaradinského mosta:

Novi Sad, R940 – 0 km

Premávka na ceste do Sremskim Karlovcam je frekventovaná a cesta je úzka. Asfalt je dobrý.

0,6 km
Prechádzame vedľa Petrovaradinskej pevnosti,  ktorú si treba v každom prípade pozrieť. Z hornej plošiny je nádherný výhľad na Dunaj, Novi Sad a okolie. Nachádzajú sa tu hotel a reštaurácia.

2,8 km - R980
Križovatka v tvare písmena "V". Odbočujeme doľava smer Beograd (Belehrad), doprava sa ide do Sremska Kamenica a Fruška hora.

6,8 km - R990
Na tejto križovatke sa na pravej strane pod cestou nachádza studnička a doľava odbočuje zemitá cesta. Pokračujeme rovno, no ak je suché počasie, budeme spokojní aj so zemitou alternatívou.

Alternatíva: zemitá cesta od R990 k hotelu a čárde "Dunaj" v Sremskih Karlovcah (2,5 km)

Aj sa rozhodneme odbočiť doľava na zemitú cestu, tá nás vedie po hrádzi a konči sa v blízkosti hotela a čárdy "Dunav".

7,4 km - R1000
Križovatka v tvare písmena"V". Ak by sme pokračovali rovno, nevideli by sme centrum Sremskih Karloviec. Odbočíme preto doprava, lebo toto príjemné a pekné mestečko s bohatými dejinami sa oplatí si pozrieť. (Je tu aj menej áut)

9,0 km - Sremski Karlovci, R1030
Malé námestie v centre Karlovca je hodnotný celok. Vzniklo v posledných dvoch storočiach. Je obklopené peknými starými budovami z 18. a 19. storočia a zdobia ho pravoslávny a rímskokatolícky kostol ako i budova gymnázia. Sremski Karlovci je známy aj dobrým vínom. Ponúka sa nám tu príležitosť na ochutnávku.

Bermet je jedným z prvých asociácií, keď si spomenieme na Sremske Karlovce.
Jedná sa o tradične dezerte aromatické víno, ktoré je vyrábané v tomto regióne po celé stáročia. Bermet pôvodne sa vyrabal ako liek, po čase jeho nadherna chuť vedie k tomu že sa začina použivať-vyrabať aj na užitok. Viedenský palac dopredu od Karovskich vinarov objednaval bermet aj to po vysokych cenach. Od polovice devätnásteho storočia, pravidelne toto víno bolo vyvažano do Ameriky.
Bermet je sladké červené víno s vysokým obsahom alkoholu (16% - 17%). Zvláštnosť, jeho výnimočnej chti, mu davaju byliny, koreniny a sušené ovocie, ktoré sa pridávajú počas výrobného procesu.
Remeselné dielne keramika Ras z Sremski Karlovac

Ak chceme prísť do 600 m vzdialeného hotela a čárdy "Dunav" (S, U,  www.hoteldunav.co.rs), treba na tomto mieste odbočiť  doľava, k rieke. Aj hotel aj čárda sú na peknom mieste. No ak chceme hneď pokračovať v ceste smerom do Belehradu, odbočíme najprv doprava a po 80 m do prvej ulice doľava. Jazdíme po tej ulici. Je mierna, lemovaná nízkymi domčekmi. Tak to vyzerá až na koniec mestečka.

10,6 km - R1050
Vychádzame z Karoloviec, pripájame sa na hlavnú cestu.

10,8 km
Studnička na pravej strane.

11,1 km (80 m nadmorskej výšky) -
Asi 300 m za studničkou rovno odbočuje vedľajšia cesta k 1,3 km vzdialenej železničnej stanici "Karlovački vinogradi"(Karlovačke vinohrady) a my pokračujeme doprava hlavnou cestou. Opúšťame breh Dunaja a začína sa 4,4 km dlhé stúpanie. Stúpame cez nízky lesík. Táto časť trasy nie je veľmi príjemná - stúpanie je dosť náročné (stúpame do výšky 265 m n.m.). Prevádzka je frekventovaná, no nie až tak, ako pred S.Kalovcami.

Na bode S Karl Vinogradi možno pokračovať už spomínanou vedľajšou cestou k železničnej stanici Karlovački Vinogradi. Potom pokračujeme do Čortanovci, kde sa na hlavnú trasu vraciame asi 1,2 km pred R1070 ( na bode "S vila Stan", na križovatky do vila Stanković). Dĺžka tohto variantu je necelých 8 km a vyhneme sa dlhému stúpaniu po frekventovanej ceste. No táto časť má neasfaltový úsek za stanicou, zvlášť problematické a strmé sú posledné 2 km.

15,5 km - R1060 (265mnv)
Koniec stúpania. Doprava sa ide do asi 3 km vzdialeného kláštora Velika Remeta a ostatné časti Fruškej hory, rovno pokračuje hlavná cesta do Belehradu, my odbočíme doľava na miernu vedľajšiu cestu cez Čortanovce do Beški. Hneď začína klesanie  dlhé asi 6 km.

Fruška gora
Cyklistom, ktorí majú dosť času doporučujeme, aby sa prešli po lesnom svete Národného parku Fruška gora, kde ich čaká 16 kláštorov, niekoľko jazier a horských chát. Podrobnejšie informácie o tejto destinácii nájdete na stránke www.fruskagora.rs. www.npfruskagora.co.yu ( Fruška gora tanka pa dugačka kraj Dunava drema kao mačka - Fruška hora tenká a dlhá pri  Dunaji drieme ako mačka)

20,5 km - R1070
Prichadzame do centru obce Čortanovci

21,2 km - R1100 (136 m n.m.)
Doľava odbočuje vedľajšia asfaltová cesta, treba pokračovať rovno. Tu sa konči klesanie,  ktoré začalo na R1060 a začína nové  krátke stúpanie.

22,6 km (173 m n.m.)
Koniec stúpania a nové klesanie, tentokrát až do centra Beški.

25,2 km - R1110
Hneď  prejdeme cez železničné koľaje, prichádzame na túto križovatku pri vjazde do Beški. Pokračujeme  doľava.

25,8 km
Obchod "Anči shop", v ktorom okrem bielej techniky možno nájsť aj nektoré súčiastky na bicykle. Tu vám môžu poradiť,  kde by ste si mohli opraviť bicykel (v nejakej domácej dielni, oficiálny servis neexistuje).

26,4 km - Beška, R1120 (120 m n.m.)
Centrum Beški. Pred centrom  začína asfalt a v centre sa nachádzajú penzión "Centar" (S, U) a reštaurácia "Sidro" (S). V centre sa konči aj klesanie dlhé 4 km. Cesta je dobrá, doprava menej frekventovaná a terén, po ktorom budeme jazdiť do Belehradu, je rovný.

Obchádzka  č. 4: Beška - breh Dunaja - Beška (10 km)

Beška, R1120: 0 km

Na začiatku tejto túry, ktorá povedie mierne kopcovitým  krajom a dovedie nás do jedného pekného miesta na brehu Dunaja, v centre Beški treba odbočiť doľava, smerom k rieke. Na konci obce začína stúpanie.

3,6 km - koniec stúpania (186 m n.m.). Nachádzame sa na vrchole Madackového kopca,  z  ktorého je veľmi pekný výhľad na Bešku a Dunaj (ako i na druhý breh Dunaja a Bačsku rovinu). Tu začína strmé klesanie k brehu Dunaja. 

4,6 km - D35
Asfalt nás vedie do blízkeho hotela a reštaurácie Bela ladja (Biela loď) a Sidro a na breh Dunaja.

4,8 km - hotel "Božić" (S,N)

5,0 km - breh Dunaja, reštaurácia  "Bela lađa" a "Sidro" (S). Návrat do Beški rovnakou cestou.

28,0 km - R1130
Doľava je odbočka na diaľnicu Belehrad - Novi Sad. Pokračujeme rovno.

31,8 km - R1140
Krčedin, centrum. Pokračujeme  rovno.

36,0 km - R1150
Doľava odbočuje asfaltová cesta do obce Slankamenački Vinogradi (Slankamenské vinohrady - Mala Pazova, príp.prekl.). My pokračujeme rovno. ( Je to slovenská obec,  je tu aj slovenský kostol. V polovici augusta sa tu organizuje slávnosť Budarské dni, kedy ľudia prichádzajú do svojich vinohradov a ich strážia do oberačky . príp.prekl.)

41,1 km - R1160

V mieste 150 m n.m. vychádzame na cestu Stari Slankamen - Inđija. Do obce Stari Slankamen sa odbočí doľava (1,5 km, obchádzka č. 6). Úplne doľava (trochu dozadu) vedie cesta k pomníku Slankamenskeho boja (obchádzkač.5); doprava vedie cesta do obce Novi Karlovci a mesta Indjija. My pokračujeme rovno - úzkou asfaltovou cestou,  ktorú uvidíme na druhej strane križovatky. Táto cesta mierne kľučkuje cez nízke briežky a ponúka pohodovú jazdu.

Obchádzka č. 5: R1160 - pomník Slankamenskeho boja - R1160 (4 km)

Trasa pre tých, ktorých zaujímajú dejiny - zavedie nás k pomníku na pamiatku boja,  v ktorom sa 19. augusta 1691.  zrazili rakúska a turecká armáda. Skrz zemitý povrch cesty, sa táto trasa odporúča len v prípade suchého počasia.

R1160: 0 km
Nadmorská výška tohto bodu je 150 m. Z neho sa pohýňame do kopca, úplne ľavou cestou (asfalt).

0,45 km
D 36 (180 m) - tu opúšťame asfalt a odbočujeme doľava na makadamovú cestu.      

1,2 km
D 37 (202 m) - doprava odbočuje vedľajšia cesta; pokračujeme rovno. Cesta je zemitá.  

2,1 km
Pomník (231m n.m.) - vysoký obelisk na štvorcovom základe, ktorý stojí na  štyroch pilieroch. Rakúska armáda pod velením Ludviga Badenskeho  išla do boja s približne 50 000 osobami  (z toho bolo 10 000 Srbov) a 90 delami. Turecka armáda, pod velením Mustafa paše Keprilia mala vyše 100 000 osôb a 150 diel. Zvíťazili  Rakúšania.  Zahynulo tam 7 300 vojakov. Turecké straty boli asi 20 000 vojakov. Po boji turecká armáda sa tiahla  k Belehradu ( Rakúšania ich neprenasledovali pre vyčerpanosť).

K R1160 sa vrátime po rovnakej ceste.

Obchádzka č. 6:   R1160 - Stari Slankamen - R1160 (5 km)

Aj návšteva obce Stari Slankamen môže byť veľmi zaujímavá. Nad obcou na brehu Dunaja sa nachádzajú pozostatky starej pevnosti,  ktorej je pekný výhľad na druhú stranu rieky, bačskú a banátsku stranu, ako aj ústie rieky Tisa do Dunaju. Tu sa nachádza aj pravoslávny kostol, najstarší vo Vojvodine ( otvorený je dvakrát do týždňa).

Z R1160 od (?) Stareho Slankamenu je 1,5 km, cesta je pokrytá asfaltom a kockou. Ide sa dole kopcom z 150 mn.m.  na 84 m n.m.

2,1 km - D38
Od centru obce na vrch kopca, na ktorom sa nachádza pevnosť, je ešte 1,1 km ( táto časť sa musí prejsť pešo). Na tomto mieste odbočíme doľava, aby sme sa strmým chodníčkom vyšplhali k pevnosti.

V obci sú dve reštaurácie: "Kej" i "Laguna" (S). Obidve reštaurácie sú na brehu Dunaja. Je z nich veľmi pekný výhľad.

K R1160 sa vrátime po rovnakej ceste.

Stari Slankamen a Slankamenski boj

Stari Slankamen sa spomína ako opevnené mesto v roku 1072. Neskôr bol majetkom šľachtica - despotu Stefana Lazarevića a potom despotu Đurađa Brankovića. Turci ho dobili v roku 1521.

Pri Slankameni v roku 1691 v rakúsko-tureckom boji mala rakúska armáda  55 000 vojakov (z toho bolo 10 000 Srbov) a 90 diel  pod velením Ludviga Badenskeho, turecká armáda pod velením Mustafa paše Keprilia mala cez 100 000 ľudí a 150 diel.

Pri prípravách na novú vojnovú cestu smerom na sever proti Rakúsku Kepril, po priechode rieky Sava pri Belehrade, zhromaždil svoju armádu
v opevnenom Zemune. Rakúske hlavné sily boli skoncentrované pri Petrvaradine.  Dňa 12.augusta sa pohli k tomu miestu, ale kvôli presile Turkov sa stiahli ku Slankamenu.

Paša Keprili nepočkal, kým sa celé jeho vojsko pozbierala a zaútočil na Rakúšanov. Obišiel ich pri meste Krčedin, odrezal im cestu od základne a tyla v Petrovaradine. Obsadil polohu za chrbtom  v smere ku Slankameni. Rakúšania 19.augusta podnikli protiútok, ktorý Turci odrazili, ale v protiútoku zahynul Paša Keprili. To prinieslo zmätok v radoch tureckých vojsk. To sa v panickom strachu začalo ustupovať. Vojsko zanechalo za sebou aj všetke delá. Rakúšania pre vyčerpanosť nešli za nimi a tak Turci tiahli smerom do Belehradu. Zahynulo tam  7 300 rakúskych vojakov. Turecké straty boli asi 20 000 vojakov.

50,3 km - Surduk, R1170
Centrum  obce (kostol). Sto metrov pred týmto bodom prechádzame popri kaviarni "Maligan" (z pravej strany cesty). Pokračujeme rovno. Asfalt je zaplátaný, premávka slabá.

55 km
Odiaľto je asfalt v dobrom stave.

56,0 km - Belegiš, R1180
Hlavná cesta, ktorú treba sledovať naďalej Na tomto mieste odbočíme doprava ( doľava odbočuje cesta do chatovej oblasti).

56,3 km - Belegiš, centrum (kostol)

57,2 km
Na ľavej strane cesty je reštaurácia "Šaran" (S). Hneď vedľa začína cestička, ktorou sa môžeme spustiť k Dunaju. Táto časť brehu Dunaja (až po Belehrad) má podobu LESNEJ steny vysokej od 20 – 50 m, ktorá sa týči ponad rieku. (LES - druh materiálu s vlastnosťou medzi zemou a kameňom).

Ak na chvíľku prerušíme jazdu po hlavnej ceste a budeme pokračovať tadiaľto, cez LESNI útes a spustíme sa do jeho úpätia, prídeme na veľmi zaujímavé široké miesto medzi vertikálnou stenou a vodou. Na širokých lúkach pred lesom rastú  topole. Iste uvidíme čriedu dobytka, lebo je to dobré miesto pre ich chov. Les je veľmi pekný a priesvitný, popretkávaný krížiacimi sa pieskovitými cestičkami. Ak hladina vody nie je vysoká, oplatí sa prejsť cez hru svetla a tieňov. Na niektorých miestach jazyky plytkej vody oddeľujú zelené ostrovy. A ak sa nám podari uvidieť dobytok prechádzať cez vodu k jednému od ostrovčekov, budeme mať pocit, že sa nachádzame v nejakej ázijskej krajine.

61,0 km - Stari Banovci, R1190
Odbočujeme z hlavnej cesty doľava. Trochu ďalej sa nachádza bod R1200, na ktorom doľava odbočuje cesta do neďalekej reštaurácie "Venecija" (H) stojacej na samom brehu Dunaja. Z jej terasy je pekný výhľad na rieku a breh oproti zarastený hustým topoľovým lesom.

Na brehu pri reštaurácii sa vždy nájde nejaký rybár so svojim člnom, s ktorým sa môžeme dohodnúť ohľadne prepravy na druhý breh. Ak sa náhodou rozhodnete pre také dobrodružstvo, na druhom brehu existujú cestičky vedúce cez les,  po ktorých môžete zájsť do dedinky Vrbovski alebo Besni Fok, neskôr prísť na cestu Zrenjanin - Belehrad a odtiaľ do Belehradu.

61,6 km
Stari Banovci

62,2 km - Stari Banovci, R1210
Na tomto bode sa nachádzajú dve križovatke blízko seba. Najprv odbočíme doprava a potom doľava a do kopca (rovno a do kopca sa pokračuje do Starej Pazovy). Hneď ako odbočíme, z ľavej strane sa nachádza benzínová pumpa a za ňou z pravej strany reštaurácia "Singidunum" (S). Výstup k nej je krátky ( pár sto metrov).

63,9 km
Doľava sa odbočuje do neďalekej reštaurácie "Dunavska terasa" (S). Výborná reštaurácia s pekným výhľadom na rieku a druhý breh.

64,8 km
Novi Banovci. Odtiaľto je už premávka hustejšia.

65,9 km - Novi Banovci, R1220
"V" križovatka, na ktorej pokračujeme  doprava. (Vľavo odbočuje cestička, ktorá nás vedie k 300 m vzdialeným penziónom "Tana" i "Oaza" (S, U))

66,4 km - R1230
Pred nadjazdom doprava sa odbočuje na diaľnicu. My pokračujeme rovno cez nadjazd.

71,1 km - Batajnica, R1250
Križovatka v centre mesta. Z pravej strany sa nachádza kostol. Na tejto križovatke odbočujeme doľava, začíname posledné kilometre do Zemunu, respektíve do Belehradu. Premávka je na tejto ceste veľmi frekventovaná a cesta je úzka – trasa, ktorá nás čaká,  patri k dvom najfrekventovanejších cestám  celej srbskej časti Dunaja (druha je na východe z Belahradu do Pančeva), preto nebude veľmi príjemná. Z centra Batajnice po vjazd do Zemunu je cesta  úplne rovná, takže s orientáciou nebude žiaden problém.

71,6 km
Predajňa/servis  bicyklov z pravej strany.

77,6 km
Doľava odbočuje cesta do 1 km vzdialeného kempu a reštaurácie "Dunav" (S, U).

79,6 km
Z ľavej strany cesty začína úzky chodníček  pre peších (zemito-betónový),  ktorý môžeme požiť, aby sme sa vyhli hustej premávke pri príjazde do Zemunu.

81,1 km
Hotel Lav - Ĺev (S,U).

81,2 km - R1260
Len 80 m od hotela prichádzame na miesto, kde môžeme odbočiť doľava do vedľajšej uličky Pregrevica (vedie súbežne s hlavnou ulicou), ktorá nás zavedie do pešej zóny na Zemunskom keju (korzo-nábrežie). Využijeme to a odbočíme na R1260 do ulice doľava a potom pár sto metrov na R1270 do prvej ulice doprava ( to je Pregrevica). Odtiaľ pokračujeme rovno po nej.

83,3 km
"Balkan Expres" - vynikajúca kaviarnička v starom vozni, ktorý stoji na okraji priepasti vysoko nad Dunajom. Pekný pohľad na zariadenie objektu.

83,8 km - R1300
Potom, ako sa spustíme vedľa zemunskeho cintorínu a kostola, (z pravej strany), prichádzame na križovatku, na ktorej treba pokračovať rovno. Spúšťame sa konečne k Dunaju po kamenistej ceste (turecká kaldrma). No predtým môžeme odbočiť doprava k neďalekej Gardoškej veži. Táto veža zaujímavého tvaru bola vybudovaná  na pamiatku 1000 rokov (? výročia)  Uhorského cisárstva. Vedľa nej je reštaurácia s veľkou plošinou a nádherným výhľadom na Zemun a Dunaj.

84,1 km - R1310
Prichádzame na nábrežie Dunaja, centrum bohémskeho (za starých časov) a turistického (dnes) života Zemuna. Okolo nás a pozdĺž  nábrežia plného života, po ktorom jazdíme i naďalej, sa nachádzajú početné reštaurácie.

85,1 km
Na ostrove oproti nám (Veľký vojnový ostrov) sa nachádza piesočná pláž "Lido", na ktorú sa cez leto prevezieme člnom a občas je postavený aj pontónový most. Na pláži je reštaurácia a nablízko je aj chatová osada s  "robinzonskou" atmosférou. Na ostrove oficiálne nie je miesto na prenocovanie, no ak už máme chuť tam prenocovať a pontónový most je postavený, istotne sa nájde nejaký priestor pre stan v blízkosti chát.

86,2 km
Veľká budova bývalého hotela "Juhoslávia" ( nie je v prevádzke od roku 1999, keď ho zbombardovali). Za hotelom pokračujeme po peknej asfaltovej ceste a cez bohatú zeleň Parku priateľstva. Centrum parku vzniklo tak, že keď prichádzali svetoví lídri (hostia predsedu Tita), prinášali mladé stromčeky zo svojich štátov a sadili ich na tomto mieste. Už sme v Novom Belehrade (hranica medzi Zemunom a Novým Belehradom nie je viditeľná).

88,2 km - R1340
Predajňa sučiastok a servis  bicyklov "Bozer". Nedaleko sa nachádza aj sútok riek Sáva a Dunaja (Sávu sme spoznali v Slovinsku, kde  pramení). Oproti, na druhej strane rieky, sa týči veľká belehradská pevnosť Kalemegdan. Celý ten kraj je pekný v každom ročnom období. Je tam veľa reštaurácií v štýle "plávame na vode". Nakrátko opúšťame Dunaj ( nie je žiarlivá rieka a istotne nám to nebude vyčítať) a pôjdeme po ľavom brehu Sávy.

89,2 km - R1400
Prichádzame k Brankovmu mostu (Branko Čopić, známy detský spisovateľ, ktorý  z mosta  skočil do Sávy a utopil sa, poznámka ZB), ktorý cez Savu vedie do starej časti Belehradu. Na moste sa nachádza široký peší chodník. Môžeme ho používať na jazdu bicyklom. Na konci mosta je výťah pre bicykle. Ním sa veľmi rýchlo spustíme na cyklochodník, ktorý vedie k sútoku Sávy a Dunaja. Výťah má svoju pracovnú dobu - ak nebudeme mať šťastie a nebude v prevádzke,  budeme musieť postupovať takto: na semafóre treba prejsť na druhú stranu - pravú stranu mosta a isť naspäť(dozadu), asi 100 m. Tu sa nachádza odbočka, ktorá nás zavedie správnym smerom.

91,6 km
Jazdiac po cyklochodníku k sútoku Savy prechádzame vedľa belehradského prístavu.

92,6 km
Sútok Sávy a Dunaja. Pekný pohľad na Veľký vojnový ostrov a na Nový Belehrad (Ešte krajší z hornej pevnosti)

93,7 km
Športové centrum "25. Maj". Z pravej strany sa nachádza kaviareň a predajňa  súčiastok na bicykle a servis "Markoni". Predajňa je dobre zásobená.

93,8 km - R1430
Na rohu veľkej budovy športového centra opúšťame cyklochodník vedľa rieky a odbočíme doprava, do centra mesta. Po asi 300 m prechádzame popod nadjazd.

94,4 km - R1440
Križovatka na okraji zoologickej záhrady (vpravo). Pokračujeme rovno, pred nami je krátke stúpanie na kopec, na ktorom sa nachádza centrum mesta. Jazdime vedľa parku, ktorý obklopuje Kalemegdan.

Na druhom semafóre po križovatke R1440 sa nachádzame na najvyššom bode Kalamegdanskeho kopca. Doprava je vchod do hlavnej ulice Kalemegdanu ( oplatí sa odbočiť tu doprava a prísť na úplný roh Kalemegdanu, odkiaľ je nádherný pohľad na sútok Sáva a Dunaja, Nový Belehrad, Zemun, kraj Banátu a Sremu, pohľad na západ odkiaľ sme dobicyklovali. Nachádza sa tu Vojenské múzeum, pamätník francúzskym vojakom, ktorí zahynuli  počas 1. svetovej vojny. pomník Osloboditeľ (na pilieri stojí nahý človek s mečom v pravej a orlom v ľavej ruke), umelecké dielo sochára Ivana Meštrovića, ktorý sa týči nad celým parkom na samom rohu Kalemegdana.  Poznámka ZB). My odbočujeme doľava, do ulice Kneza Mihajla,  ktorá je srdcom turistickej časti mesta. Tato nádherná ulica je pešou zónou. Je vždy plná prechádzajúcich sa ľudí, takže je lepšie, ak zosadneme z bicykla a uvoľníme si  nohy. Je tu veľa vecí,  ktoré uputajú našu pozornosť. Ulicu prejdeme po celej jej dĺžke (asi 300 m).

96,1 km - Belehrad (Terazije), R1470
Na konci Knez-Michjlovej ulice vychádzame z pešej zóny a prichádzame na námestie Terazije - centrum Belehradu.

Na obhliadku hlavného mesta Srbska potrebujeme najmenej jeden deň a noc, aby sme videli významné a pekné miesta a spoznali bohatý nočný život v mnohých kluboch alebo na pltiach na Sáve a Dunaji.

Viac o Belehrade na stránky mesta  www.beograd.org.yu.
www.youtube.com/watch?v=4AWonHP6nw8
www.beograd.rs/cms/view.php?id=1158